Must-have webshop-tips!
Je webshop loopt best lekker. Je verkoopt elke week wel wat, je krijgt positieve reviews online en leuke reacties. Toch vermoed je dat je nóg beter kan—maar hoe? Hoe zorg je ervoor dat de klantervaring van jouw small business verbeterd? Een heel belangrijk onderdeel van de klantervaring is verpakking—en dat bedoelen we zowel letterlijk, als figuurlijk. Van branding tot leuke papieren draagtasjes.
Branding: wat is het?
Stel, je hebt een bakkerijtje aan huis. Je stuurt je prachtige cupcakes en taartjes op in cupcake doosjes, en aan het product zelf ligt het niet. Kijk dan nog een keer goed naar hoe je zowel je bedrijf als je product verpakt. Begin bij je logo: wat is de stijl van jouw bedrijf? Draait de branding om pastelkleuren, polkastipjes en lavendel? Doe dan bij elke bestelling een vers takje lavendel, bijvoorbeeld. Alle manieren waarop je je bedrijfje profileert, van je logo tot de verpakking van je product tot je website, bepaalt wat jij uitstraalt naar de wereld. Dus, wil je dat mensen je kennen als een lieflijk cupcake bedrijf, of als een stoere bakkerij die de meest vreemde en gestoorde taartverzoekjes inwilligt? Dat is iets om goed over na te denken.
Verpakking enzo
En dan nog de meer letterlijke verpakking: wat is de klantervaring als ze een pakje van jou krijgen? Zet jezelf eens in de schoenen van een nietsvermoedende, compleet neutrale klant die een pakje van jou binnenkrijgt. Krijgen ze een simpele kartonnen doos met een scheve sticker en verschoven cupcakes? Of krijgen ze een ervaring, een verpakking die precies in lijn is met de rest van je bedrijf, van je branding? Als ze bijvoorbeeld de eerste doos openen, zit daar dan een lintje omheen? Is het afgewerkt met een wassen zegeltje, of een sticker met het logo? Zit er een handgeschreven briefje bij die de klant bedankt voor zijn/haar/hun bestelling?
Al deze dingen klinken misschien als veel extra werk. Wees gerust, ze zijn zeker niet allemaal nodig, en voor jou misschien wel helemaal niet. Waarom beginnen we er dan toch over? Omdat een goed verkopend klein bedrijf meer is dan alleen een goed product. Het is de hele ervaring die je de klant biedt, van het eerste bezoek aan de website, het eerste contact met niet alleen het product maar ook jou als bedrijf, tot aan het pakketje op hun deurmat. Die ervaring bepaalt of ze nog eens bestellen.